Wat een droom..... - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Marjan Hoogen - WaarBenJij.nu Wat een droom..... - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Marjan Hoogen - WaarBenJij.nu

Wat een droom.....

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

28 Februari 2011 | Australië, Airlie Beach

Wat een droom,
Wakker worden op een boot, met alleen maar eilanden om je heen.
Zo begon mijn reis naar de Whitsundays. Ik ging met Lotte Schakel (klasgenootje) naar de Whitsundays. Aangezien Lotte maandags naar Brisbane vloog ben ik haar dinsdag tegen moet gekomen zodat ze bij ons kon komen. Toen heeft ze bij ons geslapen tot donderdag. Donderdagavond moesten we weer naar het vliegveld. We vlogen namelijk naar Proserpine. Dit is een vliegveld wat dicht bij Airlie Beach ligt. (de Whitsundays). Het was echt een erg raar vliegveld. We zaten in het vliegtuig, te kijken waar we konden landen. Nog 15 meter van de grond, maar geen landingsbaan, alleen maar bomen. Ineens voelden we dat het vliegtuig was geland. Toen we uitstapten zagen we 1 landingsbaan, met een huisje waar iedereen kon inchecken. Het vliegveld was “in the middle of nowhere”. De bagage van de mensen werd ook gewoon buiten gezet. Toen we door het huisje liepen zag het er ook uit dat dit nog maar net gebouwd was. We dachten misschien dat het voor tijdelijk was, omdat er een paar weken geleden een orkaan over dat gebied was gekomen. Toen we van het vliegveld af waren stond er een bus op ons te wachten. We zagen ineens een bordje met de naam “Hoogen”. Mijn achternaam dus. Deze bus stond persoonlijk op ons te wachten om ons naar Airlie Beach te wachten. Om half 8 s’avonds kwamen we in Airlie Beach aan. We gingen naar ons hostel om ons spullen daar neer te leggen. We dachten een rondje te lopen in Airlie Beach om wat dingen te verkennen. Dit hadden we zo gedaan, want het bestaat uit maar 2 straten. Er was veel muziek dus zijn we naar een kroegje gegaan met allemaal live muziek. Dit zat eigenlijk naast ons hostel dus dat was wel heel makkelijk. We hadden hier weer heel wat mensen leren kennen. Er was een schapenboer uit Nieuw-Zeeland. Die we ook maar voor de helft konden verstaan, maar het was wel weer heel grappig. En er waren wat meiden uit Zweden. Al met al we hadden ons goed vermaakt. Het was weer een hele gezellige avond.

De dag erna moesten we om 10 uur al ons hostel uit. Voor 11 uur moesten we bij ABC travel zijn om onze kaartjes voor de boot te halen. Daarna zijn we nog even op het “strand”gaan liggen. Het was een zelfgemaakt strand waarbij je 10 meter verder keek over de zee. Na een uurtje zijn we naar het punt gelopen waar onze boottrip zou beginnen. We gingen met ongeveer 24 man op een boot. We zouden daar 3 dagen en 2 nachten verblijven. Toen we de boot opkwamen moesten we onze slippers afgeven en konden we allemaal een bed kiezen. We hebben toen wat rondgevaren en zijn tussen Long Island en Hook Island stil gaan staan, om daar tegen de wind beschut te zijn. (Ik heb een kaartje bij de foto’s toegevoegd.) Toen hebben we wat gegeten. We kregen wat vis en wat groenten. Dit smaakte erg goed. We hebben toen ‘s avonds wat muziek gehad op de boot. We zijn wel vroeg gaan slapen omdat we moe waren.

Zaterdag morgen werden we om 7 uur gewekt. We moesten opstaan en kregen ontbijt. We gingen toen naar Whiteheaven Beach. Wat een mooi strand. Dit is echt of je net in een droom zit. Geweldig. We liepen naar een punt waar je uitzicht over heel wat eilanden had. Je zag overal het witte zand. Het is zo’n fijn zand. ( Het witste en fijnste zand in de wereld). Het water was zo blauw. Hier hebben we gelegen en gezwommen.
Daarna werd ons verteld dat we konden duiken als we wouden. Dit wouden we natuurlijk wel. We gingen in groepjes van 4 duiken. De rest ging alvast naar het strand om daar te liggen of te snorkelen. We kregen op de boot een wetsuit aan. Daarnaast kregen we een riem met gewichten eraan, zodat je onder water bleef. Daarnaast kregen we een soort rugzak met daar een duikfles en alles in. En natuurlijk ook nog een duikbril. Die duikfles was erg zwaar. Nadat we alles aan hadden en voor het duiken klaar waren (op de boot s’morgens was al heel wat uitgelegd over gebaren) gingen we op de speedboot richting het strand. Je moest jezelf achterover het water in laten vallen,vanaf de boot. Dit ging allemaal goed. Daarna moesten we even om de beurt kijken of je wist wat je moest doen als bijv. de zuurstofautomaat uit je mond ging of je deze weer kon pakken op een goede manier en weer verder kon ademen. Daarbij moest je ook kijken of je het water uit je duikbril kon laten lopen, zonder dat er ander water bij kwam. De eerste 5 minuten onder water vond ik niet zo leuk. Je moest nogal wennen aan het zuurstofgebeuren. Je kon niet via je neus ademhalen alleen via je mond en ook nog eens op een rare manier. De instructeur heeft me toen onder water geholpen met wat gebaren en dergelijke en toen konden we gaan duiken. Het is zo gaaf om onderwater alles te zien, koraal, en zoveel mooie vissen die je nooit kan zien in Nederland. Alle kleuren, en natuurlijk ook Fining Nemo. Zo gaaf. We gingen ongeveer 5 meter diep. Nadat we gedoken hadden konden we nog snorkelen en ook hierbij zagen we heel veel mooie vissen. We hadden een onderwatercamera bij, dus foto’s zal ik nog wel ooit kunnen laten zien. Het enige nadeel na de duik was, is dat er wat druk op me oren zat, oftewel het voelde net alsof je in een vliegtuig opsteeg/land. Dit heb ik op het moment nog een beetje, maar niet zoveel meer en dit gaat vanzelf wel weer weg. Toen gingen we weer de boot op. Er was altijd wel muziek op de boot.
Op een gegeven moment liep iedereen ineens naar de railing van de boot. We zagen wilde dolfijnen. Iedereen vond dat super. We hebben er 3 gezien en deze bleven eigenlijk zo goed als de hele avond bij de boot. Daarnaast zagen we egt super grote vissen bij de boot.
Na een tijdje zijn we weer gaan slapen, zodat we weer er op tijd uit konden zondags.

Zondags werden we weer om 7 uur gewekt. We gingen ontbijten en daarna konden we nog 2,5 duiken voor we weer met de boot terug moesten naar Airlie Beach. Toen we gingen duiken zagen we ELVIS. Wie had dat verwacht. Natuurlijk niet popster Elvis, maar een vis die zo genoemd is. Normaal heet deze Napoleon Fish. Deze is enorm. Hij is echt 80 cm lang.
Dit was natuurlijk weer heel gaaf om te zien. Je kon deze vis ook gewoon aanraken zonder dat hij bang was. Er was hier ook weer heel veel verschillende vis om te zien. Maar ook waren er kwallen dus na een tijdje was iedereen op het strand omdat de kwallen toch wel vervelend begonnen te worden. ( We hebben allemaal een wetsuit aan, dus je merkt er wel weinig van, maar je voelt het wel af en toe). Daarna zijn we naar de boot gegaan, spullen gepakt en moesten we nog ongeveer 2 uur terug varen naar Airlie Beach. Na op de tijd heel wat verbrand te zijn ben ik nu toch wat bruiner. Het was een super geweldige boottrip met een super leuke crew. S ‘avonds zou er een afterparty zijn maar dan moesten we alweer met het vliegtuig terug naar Brisbane. We hebben toen nog even op het strand gelegen en zijn met de bus naar het vliegtuig gegaan, waar vervolgens ons vliegtuig klaar stond voor Brisbane. Eenmaal in Brisbane zijn we daar nog even de stad in gegaan en geslapen.

Vandaag zijn we naar mijn stage geweest en hebben we nog een foto gemaakt met een koala en kangoeroes. Het was al met al een geweldig weekend!!!!

Maar natuurlijk waren er ook andere dingen dan de Whitsundays.
Donderdag 17 februari ben ik met Lan en Gwendolyn naar het planetarium geweest. Hier zijn
we naar een show geweest om te kijken wat voor sterren er in Australië te zien zijn. Aangezien we een uur te vroeg waren liepen we nog even naar de Biotanic Gardens. Dat is een soort van openbare tuin in Australië. Zaterdags zijn we naar het museum geweest. Dit museum was erg divers. Hierbij kon je zien welke diersoorten er voorkwamen in Australië en wat de historie was. Dit museum was ook nog eens gratis. Daarna zijn we naar South Bank geweest. Dit is normaal een hele mooie plek om te zien, maar door de overstromingen zijn ze dit weer aan het opbouwen. Er was wel markt, hier zijn we even doorheen gelopen. Zondag zijn Gwendolyn en ik naar Mount Cootha gereden. (Het uitzichtpunt over Brisbane). Normaal doe je hier 10 minuten over. Maar omdat we de verkeerde afslag hebben genomen duurde dit 2 uur. We waren op een gegeven moment een beetje verdwaald, oftewel we reden volgens mij rondjes door de stad. Maar uiteindelijk waren we er toch gekomen.

De rest van de dagen ben ik naar stage geweest. Deze verloopt weer goed. We zijn vorige week met de constructie voor de wombatten begonnen. We hebben nu het frame van de deur gebouwd. De binnenkant moet nog gemaakt worden, maar dit moet van een speciaal materiaal gebeuren. Dit materiaal moet nog geleverd worden, dus hier moeten we nog op wachten. Nog maar 4 weken stage te gaan.

Australië is in ieder geval echt heel heel erg mooi om te zien, als je ooit nog ergens heen wil. Ga naar Australië!

• 28 Februari 2011 - 12:26

Marieke:

Wat leuk om te lezen. Echt leuk wat je daar allemaal doet!
    Mooie foto's. Spreek je wel weer op msn ofzo ;)!
    Veel plezier en geniet van alles! xx

• 28 Februari 2011 - 16:03

Wendy:

heeej MARJAN

een mooi lang verhaal zeg;)
    veel gezien en beleefd hoor ik wel;)
    pff nog 4 weken stage en dan alweer klaar je kunt idd zegge dat de tijd snel gaat.

wanneer zulle we een xtje afspreke op msn?
    kunne we fftjes bijkletsen;)

groetjes xx wendy

• 28 Februari 2011 - 20:37

Marthe:

super gaaf marjan!!!!!
    goed dat je uiteindelijk toch besloten hebt om naar white sundays te gaan :D
    Wel jammer dat je carnaval mist trouwens... ;)
    X

• 01 Maart 2011 - 02:48

Mirjam:

Hai Buurmeissie!

Wat een gave foto's zeg!
    Fijn dat je zo'n fantastische tijd hebt!
    Geniet er nog maar goed van!

Liefs, Mirjam
    en ook namens John, Max en Jasper

• 01 Maart 2011 - 11:12

Sjors:

Wat tof om te lezen! Jammer dat het zover weg is en dat ik een hekel aan vliegen heb, anders zou ik zeker naar Down Under gaan!

• 02 Maart 2011 - 20:44

T. Nellie En O. Toon:

Hallo Marjan
    Het is een heel mooi verslag.
    En wat heb je veel gezien, en erg mooie fotos.
    en dat duiken is ook gaaf, tussen de vissen.
    Bedankt voor de kaart heel leuk.
    Nog ander halve maand en we zien je weer.
    Wat zul je kunnen vertellen.
    Heel veel groetjes van ons alle speeciaal van
    O. Toon en Mij T. Nellie

• 11 Maart 2011 - 12:01

Mariette Schrover:

Hoi Marjan,

Leuk verslag en mooie foto's! Zo'n duikervaring lijkt me geweldig!

Gr.

Mariette Schrover